Buurtontwikkeling

Krachtige wijken zijn belangrijk om te zorgen dat alle inwoners naar vermogen mee kunnen doen. Veel van het leven van inwoners speelt zich af in hun wijk en buurt. Daar doen ze mee, ontvangen ze steun en zijn mogelijkheden om te participeren. Wie dat moeilijk vindt, wordt geholpen.

Het opbouwwerk werkt in de wijken met bewoners. We gaan uit van de kracht van de bewoner, zij zijn in staat om zelfstandig dingen te organiseren. Zij die hulp nodig hebben, geven we een duwtje in de rug (PUSH) datgene wat nodig is. Door aanwezig te zijn in de wijken kennen wij de actieve bewoners.
Ondersteunen hen waar nodig;

• Organiseren van wijk activiteiten;
  • Bij wijk gerichte vragen;
  • Oprichting van een bewoners stichting;
  • Aanvragen van fondsen en subsidies;
  • En allerhande aanhangende vragen.

Wij zijn onderdeel van het samenwerkingsverband Wijkgericht werken
In de Hellevoetse wijken Nieuw-Helvoet, De Kooistee en De Struyten werken welzijnsorganisaties SBO en PUSH samen voor de bewoners. We gaan de wijken in en vanuit het contact gaan we met elkaar aan de slag om het wonen en leven in de wijk fijner te maken en daarnaast ook te zorgen dat als iemand ondersteuning nodig heeft dit tijdig wordt gezien en wordt aangepakt.

We streven hier naar wijken waarin inwoners en lokaal betrokken partijen met elkaar vorm en inhoud geven aan hun sociale leefomgeving. Inwoners kennen elkaar staan voor elkaar klaar en hebben kansen om mee te doen en hun talenten te ontwikkelen. Partners kunnen en willen hun maatschappelijke verantwoordelijkheid nemen. In het contact met de bewoners op de vele ontmoetingsplaatsen in de wijk gaan we het gesprek aan en kijken wat er al leeft of speelt kunnen versterken of aanpakken.
Woont of werkt u in 1 van de genoemde wijken neem vooral het contact met ons op. We horen graag als u een vraag heeft, mooi idee wilt voorleggen of uw eigen verhaal over uw wijk wilt delen. Neem dan contact met ons op.

Wijkbeheer aanvraag
Paul Deur